رفتن به نوشته‌ها

انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری همزمان است. به طور کلی در درمان چاقی با تغذیه ، نکاتی وجود دارد که برای دستیابی به موفقیت آمیز کاهش وزن و سلامتی و همچنین حفظ وزن کاهش یافته باید مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کالری در روز)
  • رژیم غذایی بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد از کربوهیدرات ها ، 30 درصد از چربی ها و حدود 15 درصد از پروتئین ها) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از منظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیازهای بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند و همچنین مواد مغذی درشت مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را تأمین کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و حداکثر به مدت 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و رژیم های مساوی را ترکیب می کنند: این سیستم روزه داری متناوب است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای برآورد شده انرژی فرد ، که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بوده است.

رژیم های غذایی حاوی غذاهای جایگزین: یکی از راه های کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن چه در مرحله کاهش وزن و چه در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی حاوی ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: به طور معمول ، این نوع رژیم ها حاوی 1000-500 کیلو کالری انرژی منفی در روز هستند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک پایین با افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را در حفظ کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل همه گیری چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق از یکدیگر برتری ندارند. در طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او باید در نظر گرفته شود و عوامل م determiningثر بر تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال نارسایی تنفسی ، بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال ایجاد اختلال خوردن روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه متناوب

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *