انباشتن وزن اضافی ممکن است به مهارت های فکری شما آسیب برساند: مطالعه


آخرین اخبار رژیم غذایی و مدیریت وزن

تصویر خبر: اضافه وزن ممکن است به مهارت های فکری شما آسیب برساند: مطالعهتوسط Alan Mozes HealthDay Reporter

سه شنبه، فوریه ۱، ۲۰۲۲ (HealthDay News)

اضافه وزن یا چاقی مدت‌هاست که با سلامت ضعیف قلب مرتبط است، اما آیا می‌تواند تفکر شما را نیز مختل کند؟

تحقیقات جدید در خارج از کانادا نشان می دهد که این ممکن است بسیار خوب باشد.

مطالعه جدید که با هزاران جوان، میانسال و مسن‌تر کار می‌کند، آنچه را که به نظر می‌رسد آسیب مستقیم چربی بر توانایی فرد برای فکر کردن سریع است، نشان می‌دهد و افزایش سطح چربی بدن با کاهش بازگشت سلامت روان مرتبط است.

“یافته های ما جالب است، زیرا ما این را نشان می دهیم [fat]با افزایش آن، نه تنها عوامل خطر سنتی قلبی عروقی مانند دیابت و فشار خون بالا را افزایش می دهد، بلکه بر عملکرد شناختی نیز تأثیر می گذارد. [mental skill] دکتر سونیا آناند، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: نمرات آزمون. او رئیس موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، کانادا است.

آناند تأکید کرد، با این حال، این بدان معنا نیست که هر جنبه ای از ظرفیت فرد برای تفکر آسیب پذیر است.

به عنوان مثال، آناند و تیم او هیچ ارتباطی بین افزایش سطح چربی اضافی و اختلال در حافظه یا مهارت های واژگان پیدا نکردند.

اما آنها کاهش سرعت ناشی از چربی را در “سرعت پردازش” شناسایی کردند – یعنی زمانی که برای جذب، درک و واکنش به مناظر، صداها یا حرکت نیاز است.

بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، نزدیک به ۹۲۰۰ بزرگسال ۳۰ تا ۷۵ ساله (میانگین سنی: ۵۸) در این مطالعه وارد شدند. هیچ کدام سابقه قبلی بیماری قلبی نداشتند.

همه تحت اسکن مغزی (MRI) قرار گرفتند تا آسیب‌های احتمالی عروق خونی را مشخص کنند. تقریباً همه آنها اندازه گیری چربی کل بدن را داشتند، در حالی که حدود سه چهارم ارزیابی های چربی شکم را نیز تکمیل کردند.

برای سنجش تفکر خود، شرکت کنندگان دو آزمون را تکمیل کردند که مهارت های توجه، تمرکز، حافظه کوتاه مدت، سرعت و هماهنگی چشم و دست و توانایی یادگیری و/یا محاسبه اطلاعات جدید را بررسی می کرد.

در زمینه سلامت جسمی، شگفتی های کمی وجود داشت.

زنان بیشتر از مردان دارای چربی کلی بدن هستند، اگرچه مردان تمایل داشتند وزن اضافی بیشتری را در اطراف شکم خود جمع کنند. حدود دو سوم مردان در مقایسه با کمی بیش از یک سوم زنان، آنچه را که نویسندگان به عنوان «چاقی مرکزی» توصیف کردند، داشتند.

با این حال، مشخص شد که حمل وزن اضافی – صرف نظر از اینکه کجا – تهدیدی برای سلامت قلب است، با افزایش کل چربی بدن و چربی شکمی، خطر ابتلا به فشار خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

همچنین به نظر می رسد که چربی اضافی بدن خطر آسیب مغزی را افزایش می دهد، از جمله ضایعات یا نوع نشانگرهایی که نشان دهنده سابقه سکته های مغزی ناشناخته (“بی صدا”) هستند.

و آناند و همکارانش خاطرنشان کردند که مدت‌هاست که مشخص شده است که سلامت قلب ضعیف‌تر توانایی فرد برای فکر کردن واضح و سریع را به خطر می‌اندازد.

اما این مطالعه یک قدم فراتر رفت و مشخص کرد که چه چیزی به نظر می رسد آسیب مستقیم چربی اضافی به تفکر باشد، حتی پس از در نظر گرفتن سلامت قلب، وضعیت مغز و تحصیلات.

در واقع، محققان یک پویایی مستقیم بیشتر-است-بیشتر را شناسایی کردند: با افزایش چربی بدن، افراد اطلاعات را آهسته تر پردازش می کردند، گویی مغزشان واقعاً پیر شده است.

به طور خاص، این تیم خاطرنشان کرد که توانایی یک شرکت‌کننده برای فکر کردن «پیر» به ازای هر ۹ درصد افزایش در چربی کلی بدن، حدود یک سال افزایش می‌یابد.

با این حال به نظر نمی رسد که همه جنبه های مهارت تفکر تحت تأثیر قرار گیرد.

سرعت پردازش و مهارت های توجه با افزایش سطح چربی کاهش یافت. آناند خاطرنشان کرد: «هر چه درصد چربی بدن بیشتر باشد، سرعت پردازش از دست می‌رود».




نمایش اسلاید


چگونه بدون رژیم لاغر شویم: ۲۴ واقعیت سریع
به نمایش اسلاید مراجعه کنید

با این حال، به نظر نمی رسد که درک کلامی و مهارت های حافظه به طور مشابه تحت تأثیر قرار گیرند.

آناند گفت: هنوز مشخص نیست که کاهش سرعت پردازش ناشی از چربی دائمی است یا اینکه لاغری ممکن است وضعیت را معکوس کند. در هر صورت، اجتناب کلیدی است. سعی کنید فعال باشید و از یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از افزایش وزن در ابتدا استفاده کنید.

این توصیه توسط لونا ساندون از مرکز پزشکی UT Southwestern در دالاس ارائه شد.

Sandon، مدیر برنامه دپارتمان تغذیه بالینی گفت: «علائم به اهمیت فعال ماندن، خوردن یک رژیم غذایی سالم و جلوگیری از اضافه وزن اشاره دارد.

در همان زمان، ساندون هشدار داد که این مطالعه علت و معلولی را ثابت نمی کند، حتی اگر احتمال ارتباط بین چربی اضافی بدن و بدتر شدن سلامت روان “محتمل باشد”.

او افزود که این یافته ها نباید کسی را از تلاش برای بهبود عادات غذایی و فعالیت خود منصرف کند.

“این فقط یک مطالعه اخیر است که به عقب رانده می شود [good] ساندون خاطرنشان کرد: ایده سلامت در هر اندازه ای. مطمئناً این ایده خوبی است که بدون توجه به شکل و اندازه آنها سعی کنید تا آنجا که می توانید سالم باشید. غذاهای سالم و ورزش برای همه مفید است. در تمام مراحل زندگی.”

یافته ها در فوریه به صورت آنلاین منتشر شد. ۱ اینچ شبکه JAMA باز است.

اطلاعات بیشتر

برای نکاتی در مورد چگونگی حفظ وزن سالم، به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده مراجعه کنید.

منابع: سونیا آناند، MD، PhD، استاد، پزشکی و اپیدمیولوژی، بخش قلب و عروق، و رئیس موسسه تحقیقات سلامت جمعیت، دانشگاه مک مستر و علوم بهداشت همیلتون، همیلتون، انتاریو، کانادا. لونا ساندون، دکترا، RDN، LD، مدیر برنامه و دانشیار، گروه تغذیه بالینی، دانشکده حرفه های بهداشت، مرکز پزشکی جنوب غربی UT، دالاس؛ شبکه JAMA باز است، فوریه ۱، ۲۰۲۲، آنلاین

اخبار پزشکی
حق چاپ © ۲۰۲۱ HealthDay. تمامی حقوق محفوظ است.


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/