رفتن به نوشته‌ها

افزایش وزن برای زنان باردار


تغذیه مناسب یکی از ارکان یک زندگی سالم است و حتی در برخی از دوره های زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. دوران بارداری یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران زندگی زنان است. زیرا غذای مصرفی باید به طور همزمان نیاز مادر و جنین را برآورده کند. دستیابی به وزن مناسب در دوران بارداری و حفظ آن در محدوده صحیح ، مسئله مهمی است که زنان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. کنترل و نظارت بر افزایش وزن در دوران بارداری و تلاش برای حفظ آن در وضعیت مناسب می تواند نقش مهمی در سلامت جنین داشته باشد. عوامل زیادی در سلامت مادر و جنین دخیل هستند که یکی از آنها تغذیه مناسب در این دوران است. اگر تغذیه مادر در دوران بارداری مناسب باشد ، افزایش وزن روند مثبتی خواهد داشت. افزایش وزن ناکافی با کاهش رشد جنین و زایمان زودرس ارتباط مستقیم دارد. نقایص لوله عصبی در نوزادان بیشتر از مادران چاق است. مادران باردار باید در هر شرایط تغذیه ای (کم وزن ، طبیعی ، اضافه وزن یا چاق) وزن خود را افزایش دهند. در همین حال ، افزایش وزن مادر در دوران بارداری یکی از شاخص های صحیح برای کنترل وضعیت تغذیه است. طبق مطالعات انجام شده ، میزان افزایش وزن توصیه شده در دهه های اخیر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. اما پس از مطالعات گسترده امروز ، مشخص شده است که افزایش وزن در دوران بارداری نمی تواند برای همه گروه های زنان یکسان باشد ، بنابراین موسسه پزشکی آمریکا (IOM یا موسسه پزشکی) افزایش وزن را برای زنان باردار بر اساس بدن توصیه کرد. شاخص توده (BMI): افزایش وزن به ترتیب برای زنان لاغر ، طبیعی ، دارای اضافه وزن و چاق به ترتیب 18-12.5 ، 11-16.5 ، 11.5-7 و کمتر از 7 کیلوگرم انجام می شود.

جدول افزایش وزن برای زنان باردار بالای 19 سال در یک حاملگی تک نفره بر اساس BMI قبل از بارداری

BMI قبل از بارداری کیلوگرم/متر2 (وضعیت تغذیه)

محدوده افزایش وزن (کیلوگرم)

افزایش وزن از شروع 13 بارداری به بعد (کیلوگرم در هفته)

<18.5 (سبک) 12.5-18 0.5
18.5-24.9 (عادی) 11.5-16 0.4
25-29.9 (اضافه وزن) 7-11.5 0.3

30≤ (چربی)

7-9 0.2

الگوی وزنی مهم است. افزایش وزن باید تدریجی باشد. متوسط ​​افزایش وزن در سه ماهه دوم و سوم بارداری برای مادران با وزن کم 0.5 کیلوگرم ، برای مادران با وزن طبیعی 0.4 کیلوگرم ، برای مادران چاق حدود 0.3 کیلوگرم و برای مادران چاق 0.2 کیلوگرم در هفته است.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *