رفتن به نوشته‌ها

افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیر منتظره و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی ، به ویژه ریز مغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر کس متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در ابتدای راه است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری شروع شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها از جمله چرخه قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است کاهش دهد.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات برای افزایش باروری در زنان استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. یک نظرسنجی در سال 2018 نشان داد که علی رغم مزایای LC برای باروری زنان ، ALC حاوی آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و یائسگی را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

به ارتقاء تخمک های سالم و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، مصرف زیاد ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطح بالای ویتامین B12 و اسید فولیک ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی احتمال باروری را افزایش دهد. اما مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ماده معدنی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. دوز توصیه شده کلسیم برای زنان بزرگسال 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در جریان خون ممکن است برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مصرف مکمل های CoQ10 باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنانی که تحت IVF می شوند ، می شود. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایینی از ویتامین D را در زنانی که به دلیل PCOS نابارور بودند نشان داد. ویتامین D نقش اساسی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل اسید فولیک است. دریافت اسید فولیک کافی تنها گزینه هوشمند در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای بارداری ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسید فولیک را با دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم مصرف کنند.

اهن

ناباروری می تواند به دلیل اختلال تخمک گذاری (مانع بالقوه باروری) به دلیل کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن آهن یا مکمل آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید با هم آشنا شویم: Iron Plus Health Brest Tablet

امگا 3

به بارداری سالم بالای 35 سال کمک می کند. هنگام بررسی الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با افزایش باروری همراه است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها در هنگام بارداری ممکن است مفید باشد.

سلنیوم

سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولار در اطراف تخمک زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم ویتامین بخورم؟

از آنجا که بسیاری از ریز مغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر است. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم فولیک اسید
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *