رفتن به نوشته‌ها

اثرات کراتین بر کلیه ها آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟ علوم ریاضی


در این مقاله چه چیزی خوانده اید؟

کراتین یکی از محبوب ترین مکمل هایی است که توسط بدنسازان و ورزشکاران استفاده می شود. کراتین فواید زیادی دارد که آن را برای تمرینات با وزنه یا ورزشکاران مناسب می کند. دلیل اصلی استفاده افراد از کراتین این است که برای بلند کردن وزنه های سنگین ، بهبود عملکرد ورزشی یا عضله سازی بیشتر قوی شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند به دستیابی به این اهداف کمک کند. اما هنگام مصرف مکمل ها ، باید در نظر بگیرید که آنها بی ضرر هستند. بعضی اوقات افرادی که کراتین مصرف می کنند ، مقدار زیادی کراتین در خون خود دارند. کراتینین خون بالا نشانه نارسایی کلیه است. آیا کراتین برای کلیه ها مضر است؟

مصرف کراتین میزان فسفو کراتین را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد. این مهم است زیرا سلول های ماهیچه ای می توانند از فسفوکراتین برای انرژی استفاده کنند. هنگام وزن کشی یا انجام تمرینات کوتاه مدت شدید ، از فسفوکراتین به عنوان منبع انرژی کوتاه مدت استفاده می کنید. فسفوکراتین همچنین به پر کردن آدنوزین تری فسفات ، که جریان انرژی در سلول است ، کمک می کند.

بنابراین ، کراتین در عملکرد ورزشی ، به ویژه در فعالیت های شدید و کوتاه مدت مثر است. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کراتین عملکرد استقامتی را افزایش می دهد. علاوه بر این ، بر اساس یافته های علمی ، کراتین فاکتورهای رشد مانند IGF-1 را در سلول های ماهیچه ای افزایش می دهد ، که ممکن است منجر به افزایش هیپرتروفی عضلات شود.

کراتین علاوه بر تأثیر مثبت آن بر عملکرد ورزشی ، می تواند به عضله سازی نیز کمک کند. هنگامی که کراتین فسفات بیشتری در سلول های عضلانی خود دارید ، ماهیچه های شما آب بیشتری را در خود نگه می دارند و بزرگتر به نظر می رسند. بدنسازان حرفه ای از تأثیر کراتین بر ظاهر ماهیچه ها راضی هستند ، اگرچه ظاهر کامل ماهیچه بیشتر به دلیل تورم آن است و اگر کراتین متوقف شود ، تورم ماهیچه ها نیز به خواب می رود.

یعنی هیپرتروفی عضلات به دلیل مصرف کراتین به دلیل افزایش اندازه فیبرهای عضلانی نیست. با این حال ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کراتین می تواند عملکرد فرد را در تمرینات قدرتی افزایش دهد. برخی آزمایشات نشان داده است که مکمل کراتین به بهبود سریع عضلات کمک می کند.

تأثیر مصرف کراتین بر ظاهر ماهیچه های شما یک چیز است و مهمتر از همه ، تأثیر کراتین بر سلامت شما است.

عوارض جانبی کراتین بر کلیه ها

بسیاری از مردم کراتین را با کراتینین یکسان می دانند ، اما این دو با هم تفاوت دارند. پزشکان از کراتینین به عنوان نشانگر عملکرد کلیه استفاده می کنند. یکی از راههای تشخیص نارسایی کلیه پزشکان اندازه گیری میزان کراتینین در خون است. کراتینین بالاتر از حد طبیعی نشان می دهد که کلیه ها به درستی کار نمی کنند. کراتینین بالا می تواند اولین علامت نارسایی کلیه باشد.

کراتین و کراتینین با یکدیگر مرتبط هستند ، اگرچه از نظر مولکولی متفاوت هستند. هنگامی که کراتین را به عنوان مکمل یا از منابع طبیعی مانند گوشت مصرف می کنید ، برخی بافت ها ، از جمله بافت ماهیچه ای ، آن را به فسفو کراتین تبدیل می کنند. هنگامی که ماهیچه ها به انرژی نیاز دارند ، سلول ها می توانند از گروه فسفات برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده کنند.

ATP انرژی است که باعث انقباض عضلات می شود. بقیه کراتینین است و کلیه های شما راه هایی برای خلاص شدن از شر کراتینین اضافی دارند. در یک فرد سالم ، فقط مقدار کمی کراتینین در خون باقی می ماند و با آزمایش خون می توانید میزان کراتینین را دریابید و این یکی از مفیدترین نشانگرها برای تشخیص عملکرد کلیه است.

بنابراین ، اگر سطح کراتینین خون شما بالاتر از حد معمول باشد ، همانطور که در آزمایش خون نشان داده شده است ، مانند یک چراغ قرمز برای سلامت کلیه هاست. اما اگر خودتان را با مکمل های کراتین بمباران کنید ، آیا انتظار افزایش کراتینین خود را ندارید؟

در صورت مصرف دوز متوسط ​​کراتین ، سطح کراتینین در خون شما ممکن است افزایش یابد ، اما این افزایش به نارسایی کلیه مربوط نمی شود. اما زیاده روی نکنید. برخی از مطالعات نشان می دهد که 10 گرم کراتین در روز می تواند در طولانی مدت مضر باشد.

پیشنهاد می دهد
خواندنی:

چه دارویی یا مکمل بدنسازی برای کبد مضر است؟

چه مقدار کراتین باید مصرف کنید تا کراتینین خون شما افزایش یابد؟

اکثر تحقیقات نشان می دهد که اگر کمتر از 5 گرم کراتین در روز مصرف می کنید ، افزایش کراتینین خون قابل توجه نخواهد بود ، اما خوردن بیش از این مقدار باعث افزایش اندک کراتینین خون می شود. اما این افزایش کراتینین منجر به اختلال در عملکرد کلیه نمی شود.

آیا مصرف طولانی مدت کراتین مضر است؟

اگرچه افزایش کراتینین در افرادی که دوزهای بالای کراتین مصرف می کنند ، نشان دهنده مشکلات کلیوی نیست ، اما مشخص نیست که آیا مصرف طولانی مدت کراتین برای افرادی که قبلاً مشکلات کلیوی دارند مناسب است یا خیر. مصرف کراتین ، حداقل در کوتاه مدت ، نمی تواند عملکرد کلیه را مختل کند ، اما چندین مطالعه بررسی کرده اند که چگونه مصرف طولانی مدت کراتین بر عملکرد کلیه در افرادی که مشکلات کلیوی دارند ، تأثیر می گذارد.

اگر سابقه بیماری کلیوی یا عملکرد غیر طبیعی کلیه دارید ، قبل از مصرف کراتین از پزشک خود اجازه بگیرید ، زیرا مصرف کراتین ممکن است برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند مشکل ساز شود.

آیا می توانید از منابع غذایی به اندازه کافی کراتین دریافت کنید؟

میزان مصرف کراتین برای ورزشکاران بین 3 تا 10 گرم در روز است. 10 گرم بیشترین مقدار کراتین است که آزمایشات نشان داده است برای افرادی که ورزش های شدید انجام می دهند بی ضرر است و مناسب است. شما می توانید کراتین را از منابع طبیعی مانند گوشت قرمز و ماهی دریافت کنید ، اما به شرطی که از این غذاها زیاد بخورید. یک پوند گوشت گاو یا ماهی آزاد یک تا سه گرم کراتین را تأمین می کند. برای اکثر مردم ، به ویژه کسانی که رژیم گیاهی را دنبال می کنند ، دریافت کراتین کافی از طریق رژیم غذایی ممکن نیست.

آیا باید کراتین مصرف کنم؟

مصرف کوتاه مدت کراتین برای افراد سالم مضر نیست ، اما هنوز سوالاتی وجود دارد که آیا افراد دارای مشکلات سلامتی می توانند کراتین را برای مدت زمان طولانی تری مصرف کنند یا خیر. علاوه بر این ، بیشتر مطالعات در مورد فواید کراتین بر روی مردان انجام شده است. برخی از مطالعات نشان می دهد که فواید کراتین برای زنان کمتر است. اینکه آیا شما نیاز به مصرف کراتین دارید یا نه بستگی به هدف شما دارد.

مکمل کراتین می تواند مفید باشد اگر در ورزش هایی شرکت می کنید که باید سخت تمرین کنید یا از نظر طبیعی (لاغر و لاغر) هستید و می خواهید عضلات بیشتری بسازید.

اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید ، مصرف مکمل کراتین منطقی است زیرا از طریق رژیم غذایی خود مقدار زیادی کراتین دریافت نمی کنید. گیاهان منابع خوبی از کراتین نیستند. اما مطالعات نشان می دهد که واکنش افراد نسبت به کراتین متفاوت است. برخی از افراد ممکن است از مصرف کراتین سود نبرند. همچنین به خاطر داشته باشید که ما هنوز مطمئن نیستیم که مصرف کراتین در دراز مدت مضر است یا خیر!

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *